Vrouwelijke componisten - Schepsters van muzikale juweeltjes

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Onbekend maakt onbemind - een veel gebruikt spreekwoord - geldt zeker voor vrouwelijke componisten. Dit boek is een zoektocht door de eeuwen heen naar die onbekende kunstenaressen, die het verdienen met hun composities uit de nevelen der onbekendheid naar voren te treden. Op deze reis, beginnend in de Byzantijnse tijd tot in onze dagen, zullen wij componerende vogels van diverse pluimage tegenkomen. Dames, die niet op hun mondje gevallen zijn b.v. Kassia, bijna keizerin van het Byzantijnse rijk geworden, als ze de keizer niet stevig van repliek had gediend; een Engelse componiste, suffragette bovendien, die in het gevang heeft gezeten. Er zijn componistes die succes hebben gehad, ook dames met een trieste levensloop, er is van alles wat. Wij nemen een kijkje bij keizers, koningen, vorstelijke hoven, bij burgers, we komen in kloosters, met musicerende en componerende nonnen, maar die ook rebelleren tegen kerkelijke autoriteiten! Wij verkeren in artistieke kringen; daar ontmoeten wij niet alleen grote namen uit de muziekgeschiedenis, maar ook dichters, schrijvers, schilders, ga zo maar door. De tocht gaat kriskras door Europa, ook de Verenigde Staten wordt bezocht, om te eindigen met twee hedendaagse Nederlandse componistes.
Hopelijk is dit interessant genoeg om kennis te maken met deze kunstenaressen. Zij verdienen het!
U2pi BV