Pachinko

Gelezen 238 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 229 Favoriet 17 Recensies 12
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 15 Top25's 20 Hebban 1000 763   Topics 0

Een generaties omspannend verhaal over een Koreaanse familie die een nieuw leven opbouwt in Japan

Voor de lezers van Wilde zwanen en Het achtste leven

Korea, 1900. Sunja, de veelgeprezen dochter van een arme maar trotse visser, valt voor een rijke vreemdeling aan de kust van haar geboortedorp. Hij belooft haar gouden bergen, maar wanneer ze zwanger wordt en ontdekt dat haar minnaar elders een gezin heeft, weigert ze zijn geld en bescherming. In plaats daarvan accepteert ze de hand van een jonge dominee, die haar meeneemt naar Japan. Sunja’s beslissing om haar geboorteland de rug toe te keren en de machtige vader van haar zoon af te wijzen, zet een reeks gebeurtenissen in gang die nog generaties lang na-echoot.

Zo begint een grootse doch intieme kroniek van een uitzonderlijke familie, verbannen uit hun thuisland Korea en in de ban van het meedogenloze voortschrijden van de geschiedenis.

Over Pachinko

‘Een krachtig, episch verhaal dat je nog lang bijblijft.’ New York Times Book Review

‘Een prachtig uitgewerkte, verslavende geschiedenis van het lijden en weer opbloeien van een Koreaanse familie in Japan.’ David Mitchell

‘Pachinko is een absolute aanrader. Een episch verhaal en pageturner ineen. Ik ben diep onder de indruk van dit boek.’ John Boyne

‘Duizelingwekkend. Een krachtige beschouwing over de offers die immigranten brengen om elders in de wereld een thuis op te bouwen. Lee bewijst hiermee te behoren tot de beste auteurs ter wereld.’ Junot Díaz

‘Alsof Dickens of Tolstoj hebben geschreven over een twintigste-eeuwse familie in Japan. Min Jin Lee schrijft over alle dingen die in goede romans horen te staan, maar ze stelt ook kwesties aan de orde die nog nooit eerder zo actueel waren.’ Gary Shteyngart

‘Pachinko kan zich in veel opzichten meten met het werk van grote negentiende-eeuwse schrijvers, zoals Dickens, Eliot, Hardy en de Brontës.’ Harpers Bazaar

Populaire fiction algemeen
Ineke Lenting
J.M. Meulenhoff
02 maart 2018
02 maart 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Esther Jansen

Pachinko: veel potentieel, weinig vernieuwend

door: Esa Denaux 1 reactie 1 like

Bijna tien jaar deed schrijfster Min Jin Lee (1968) erover na haar debuut Food for Millionaires. Met Pachinko brengt ze een rijke familiegeschiedenis van vier generaties Koreaanse immigranten in Japan. Dankzij haar Koreaanse achtergrond weet ze een geloofwaardig beeld te schetsen van de aanhoudende...

Reacties op: Pachinko