Waar zijn wij bang voor

In onze samenleving groeit de angst – voor de ander, voor het andere. Gaandeweg neemt het ‘veiligheidsdenken’ bezit van ons en bepaalt dit steeds vaker het beleid. Een proces dat volgens historicus Beatrice de Graaf wel gemakkelijk te verkopen is, maar uiteindelijk tot meer onveiligheid leidt. Deze ‘securitisering’ wordt trouwens niet eens door een duistere, al willende en alwetende overheid aangedreven, betoogt zij. Nee, wij zélf, de burgers van dit land, zitten erachter – zonder ons daar bewust van te zijn.

Beatrice de Graaf besluit haar pakkende essay, een weergave van de FORUM Jaarlezing 2010, met een pleidooi voor productieve angst: laten we bang zijn voor de échte gevaren die ons bedreigen. Zoals het gevaar dat we vertrouwen in onszelf en elkaar opofferen aan veiligheid.

Is Waar zijn wij bang voor het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Waar zijn wij bang voor