Waarom vrouwen betere seks hebben onder het socialisme

Waarom vrouwen betere seks hebben onder het socialisme

Hadden Oost-Duitse vrouwen écht meer orgasmes dan hun West-Duitse zusters? Het lijkt een idiote vraag. Maar tijdens haar veldwerk na de val van de Muur raakt de Amerikaanse antropologe Kristen Ghodsee erdoor gefascineerd. In haar geboorteland had ze al gezien dat ongebreideld kapitalisme nefast is voor vrouwen. In het voormalige Oostblok ontdekt ze dat vrouwen daar decennialang verworvenheden hadden waar westerse vrouwen alleen maar van kunnen dromen - van gelijke kansen op de arbeidsmarkt tot gratis crèches en overheden die mannen aanmoedigden hun deel van het huishoudelijk werk te doen. En dan is er dus nog dat 'socialistisch seksleven'. Voor alle duidelijkheid: Ghodsee politiseert seks en relaties maar je kan haar niet van Ostalgie verdenken, ze is een Amerikaanse liberal, geen marxiste. 'In wezen gaat dit boek over wat er gebeurt als vrouwen niet langer economisch afhankelijk zijn en de opvoeding van hun kinderen gecollectiviseerd wordt', aldus The Guardian in een enthousiaste bespreking. Geestig, provocerend en actueler dan ooit.

Met een voorwoord van Bieke Purnelle.

Oorspronkelijke titel: Why women have better sex under socialism. And other arguments for economic independence. Verschenen bij Nations Books, 2018. Vertaald door Jan Reyniers.
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen