Wandelen in een Escher

Wandelen in een Escher

Rank 4569 Gelezen 6 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 1
Lukas Sterreveld wordt achtervolgd. Door de overheid, door het leger, en vooral door de spoken uit zijn eigen verleden. Onder de grond, in de parkeergarage waar hij werkt, is het veilig.

Daar vindt hij de rust om zijn turbulente oorlogsverleden te vergeten. Totdat hij twee gevluchte kinderen aantreft, die zijn garage hebben uitgekozen om uitzetting te voorkomen.
Lukas verleent de kinderen onderdak. Hun aanwezigheid wakkert de chaos in zijn hoofd weer aan en zet de relatie met zijn collega Liz onder hoogspanning.

Als wachtmeester bij Dutchbat is Lukas de compound, en zijn dienstmakkers, ontvlucht op de dag dat Srebrenica viel. Twintig jaar later staat de Nederlandse staat, zijn grootste vijand, voor de deur. De garage verandert in een vesting, en Lukas staat weer voor dezelfde keuzes als toen. Maar is vluchten nu nog een optie?

Wandelen in een Escher is een intense roman over principes, keuzes en de mogelijkheid voor de mens om het goede te doen.

Michiel Stroink (1981) schreef de veelgeprezen romans Of ik gek ben (verfilmd door Frank Lammers), Tilt (winnaar publieksprijs Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs), Exit en De notaris en het meisje (longlist Libris Literatuur Prijs).

Over Of ik gek ben:
‘Een mooi debuut. Stroink levert de ingrediënten voor een Nederlandse variant op One Flew Over the Cuckoo’s Nest.’
de Volkskrant

‘De snelst groeiende literaire diamant van dit voorjaar.’
De Pers

Over Tilt:
‘Stroink is een humoristisch schrijver, die de lezer een smeuïge parodie voorschotelt.’
Juryrapport Dioraphte Jongeren Literatuurprijs

Over Exit:
‘Een korte wervelstorm, die je even van je stuk brengt _ maar dan op een goede manier.’
Cleeft

Over De notaris en het meisje:
‘Stroink schrijft heel beeldend, zodat je de machtsverschillen in kunt voelen.’
De Gooi- en Eemlander
Prometheus
28 januari 2020

Recensies

Karla De Greeve Hebban Recensent

Legitieme maatschappijkritiek in minder geslaagde verpakking

door: Karla De Greeve 4 likes

Wandelen in een Escher is de vijfde roman van de Nederlandse auteur Michiel Stroink (1981). Sinds hij uit Srebrenica wegvluchtte tijdens de val op 11 juli 1995, voelt Lucas Sterreveld zich achtervolgd door de overheid. In de ondergrondse parkeergarage waar hij werkt, vindt hij een veilig...