Wanhoop

Wanhoop

Rank 3078 Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 0
Vladimir Nabokov (1899-1977) stamt uit een Russicshe aristocratische familie die, met achterlating van al haar bezittingen, in 1917 naar het Westen vluchtte. Nadat Nabokov in de jaren dertig aanvankelijk in Duitsland woonde, week hij later uit naar Parijs. Het feit dat zijn vrouw Véra joodse was speelde daarbij een belangrijke rol. Na het bombardement op Rotterdam van 10 mei 1940 zag Nabokov in dat zijn vrouw en hij ook in Frankrijk niet langer veilig zouden zijn en vluchtte het gezin met een van de laatste boten via de haven van Saint-Nazaire naar Amerika. Het enorme succes van Lolita (1955) maakte hem financieel onafhankelijk. In 1959 verhuisde hij naar Zwitserland. Hij schreef een groot aantal inmiddels klassieke romans, waaronder Puin, De verdediging, Ada en De gave. Behalve een van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw was hij een gerenommerd vlinderkenner. In 2009 verscheen postuum zijn laatste roman, Het origineel van Laura. +

De Bezige Bij
01 januari 1900