Wat is dan goed?

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Hoe weten we of we het ‘het goede’ doen? Deze vraag staat centraal in Wat is dan goed? van journalist Stevo Akkerman.
Hoe herkennen we het verschil tussen goed en kwaad, nu kerken en andere instituten zoveel terrein hebben verloren?

In zijn eerdere boek Het klopt wel maar het deugt niet (2016) betoogt Akkerman dat de moraal terug moet in de maatschappij en het bedrijfsleven. Maar hoe vind je die moraal dan? Wat is ‘het goede’? Zit dat in de mens zelf? Of moeten we hiervoor toch een beroep doen op hogere machten?

Op zoek naar antwoorden gaat Stevo Akkerman te rade bij schrijvers, filosofen, theologen en psychologen. Bestaat er wel zoiets als ‘goed’ en ‘kwaad’? Is het goede doen een kwestie van welbegrepen eigenbelang, of is het goede een verheven principe waar we als mens nauwelijks bij kunnen, maar wel naar blijven reiken? Welke rol speelt schaamte? En hoe zit het met het geweten?

Zijn zoektocht levert Stevo Akkerman geen absolute waarheden op, maar wel een prikkelend en diepgravend mozaïek aan ideeën, dat ons vaak te simplistische beeld van goed en fout op losse schroeven zet.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Lemniscaat B.V.
05 maart 2020
27 maart 2020

Reacties op: Wat is dan goed?