Het is oorlog maar niemand die het ziet

Rank 1580 Gelezen 204 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 183 Favoriet 13 Recensies 5
Non-fictie Artikelen 3 Newsroom 1 Lijsten 5 Spots 1 Top25's 3   Topics 0

Een platgelegde Rotterdamse haven. Nederlandse spionnen die digitaal toeslaan in Moskou. Artsen die ineens niet meer bij medische dossiers kunnen.

De moderne tijd biedt talloze voordelen: we werken sneller en zijn altijd en overal bereikbaar. Maar er zijn ook nieuwe gevaren. Zes jaar doet Huib Modderkolk nu onderzoek naar de schaduwkant van internet. Hij begon als buitenstaander, zonder enige voorkennis. Stukje bij beetje won hij het vertrouwen van bronnen.
Zo ontdekte hij dat iemand in Engeland privégesprekken tussen Nederlandse geliefden beluistert en dat een stiekem getrokken kabeltje in Beverwijk de dood van Iraanse demonstranten kan betekenen.
Iedere ontdekking roept nieuwe vragen op. Wie leest mee met onze appjes? Hoe ver reiken de tentakels van Nederlandse veiligheidsdiensten? Wat betekent het als staten internet gebruiken om te controleren en te saboteren? In dit boek laat Modderkolk zien hoe kwetsbaar een samenleving is die steeds meer vertrouwt op techniek.

Ook aangekondigd met de titel Wat niemand ziet.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij Podium b.v.
02 september 2019
03 september 2019

Marvin O. Hebban Recensent

De keerzijde van een open internet

door: Marvin O. 3 likes

Het is 2013 als de technisch niet erg onderlegde journalist Huib Modderkolk vermoedt dat hij bespied wordt. Voor een krantenartikel heeft hij wat vragen zitten stellen over internetveiligheid, internetspionage en het dan erg actuele WikiLeaks. Maar dan valt zijn internetverbinding plots uit, en ook...

Reacties op: Het is oorlog maar niemand die het ziet