Water pakken

Water pakken

Wie zwemt, bevrijdt zich van de dagelijkse beslommeringen, sleur en conventies. In die zin is zwemmen een ontsnapping en zijn zwemmers vrije geesten die zich in een betoverend en bij vlagen angstaanjagend parallel universum begeven waarin alles vloeibaar wordt. In Water pakken zwemt kunstjournalist en cultureel antropoloog Kirsten van Santen kriskras door Nederland, van chloorbaden, via rivieren en plassen naar de open zee, op zoek naar badgasten, waterwezens en vergeten zwemhelden. Ze verkent de culturele betekenis van zwemmen in een land dat voor een groot deel onder de zeespiegel ligt. Tijdens haar zoektocht treft ze gelijkgestemden, van Amsterdamse wedstrijdzwemmers tot Zeeuwse wildzwemmers, dobberende componisten, poedelnaakte dichters en bijna verdronken schrijvers die over hun relatie met het water vertellen. Water pakken is een persoonlijke zwembiografie, een verkenning van de Nederlandse natte wildernis, maar ook een literaire ode aan het water en het eerste Nederlandse ‘zwemboek’ dat de waterige ziel van een volk van zwemmers tracht te doorgronden. +

Biografieen literaire auteurs
Atlas Contact