Wees ons genadig

Wees ons genadig vertelt het verhaal van een vierhoeksverhouding tussen drie mannen en een vrouw. Julius is een schilder, Simon een dichter en Jack een componist. Alle drie dingen zij naar de gunsten van Katherina. Zij op haar beurt probeert het beste uit de mannen naar boven te halen, maar moet tot de conclusie komen dat zij de muze is van drie talentloze kunstenaars. Of zijn de drie mannen kleine meesters en is Katherina een talentloze muze?
Alex van Warmerdam is film- en theaterregisseur en dichter. Meest recent verscheen van hem De verschrikkelijke moeder (toneel), Ober (film) en Van alle kanten komen ze (poëzie).
DE PERS OVER De verschrikkelijke moeder:
'Alex van Warmerdams drama blinkt uit in kortaffe, bitse dialogen, kale woestijntaal voor geharde mensen. Het is een zo duidelijk herkenbare, unieke stijl dat je snel vergeet dat zijn personages ook lyrisch kunnen uitweiden. Zo schoon, zo zuiver, zo geestig. [...] In vele opzichten weer briljant.' NRC Handelsblad
Over Ober (bekroond met twee Gouden Kalveren):
'Als het moeilijk is om aan te geven wat er zo goed is aan Ober, dan is het omdat de film helemaal geslaagd is, en dan nog een beetje extra.' NRC Handelsblad
Over Van alle kanten komen ze:
'Een hechte en uiterst consequente dichtbundel, waarin stijl en inhoud vlekkeloos samengaan. [...] In deze grappige en wrede, precieze en nonchalante gedichten is de dichter bezig ons en zichzelf tot gekmakends toe gerust te stellen, rustig en weloverwogen.' Het Parool
'Zijn afgeschraapte taal betekent zozeer letterlijk alleen nog maar zichzelf, dat het weer veelzeggend wordt. En grappig.' NRC Handelsblad

Is Wees ons genadig het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wees ons genadig