Wereldgeschiedenis van Vlaanderen

Wereldgeschiedenis van Vlaanderen

Gelezen 9 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 12 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Spots 1   Topics 0
We staan nooit op onszelf. De zeer brede invalshoek in Wereldgeschiedenis van Vlaanderen toont hoe sterk invloeden van buitenaf persoonlijke en collectieve ervaringen hebben bepaald. In ruim negentig hoofdstukken wordt die geschiedenis zo verhalend mogelijk benaderd en wordt het debat gevoed met nieuwe, kritische inzichten. Wat betekent identiteit, natievorming, herkomst of geschiedenis vandaag? Wereldgeschiedenis van Vlaanderen schetst een divers en rijkgeschakeerd beeld. De gelaagdheid en meerstemmigheid van dit boek zijn het resultaat van de collectieve inspanning van een groep eminente historici, essayisten en schrijvers. De auteurs herkauwen de grote feiten niet, maar gaan op zoek naar een andere, concretere benadering van geschiedenis.

Wereldgeschiedenis van Vlaanderen laat zien hoe we in onze contreien zijn omgegaan met positieve en negatieve omstandigheden, met verandering in het algemeen. Onze geschiedenis heeft zich niet afgespeeld op een afgelegen eiland, integendeel. Gedegen onderzoek, weinig bekende historische inzichten en vertelplezier maken van Wereldgeschiedenis van Vlaanderen een uniek, meeslepend en spraakmakend boek.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Uitgeverij Polis
14 oktober 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Greet Braem

Recensies

Greet Braem Hebban Recensent

Boeiende reis door twintig eeuwen Vlaamse geschiedenis

door: Greet Braem 1 like

Een stuurgroep van tien historici, journalisten en schrijvers kreeg de aartsmoeilijke taak Wereldgeschiedenis van Vlaanderen samen te stellen, naar het voorbeeld van L’histoire Mondiale de la France. Op basis van een aantal criteria werden 81 bijdragen geselecteerd, geschreven door een zeventigtal...