Wetenschap in een veranderende wereld

Wetenschap in een veranderende wereld

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Mensen kunnen zich bijzonder goed aanpassen aan hun veranderende omgeving. Dat talent bracht de evolutie van onze menselijke soort in een stroomversnelling en stelt ons ook vandaag in staat om actuele problemen het hoofd te bieden. De veranderingen waarmee we vandaag geconfronteerd worden zijn niet min. De consequenties van de opwarming van het klimaat worden wereldwijd voelbaar. Maatschappelijke evoluties zetten de welvaartsstaat en ons psychisch welbevinden onder druk. De digitale en technologische revoluties maken van de wereld een dorp, maar dat betekent onder andere ook dat virale infecties zich op steeds grotere schaal kunnen verspreiden. Wetenschap biedt voor dit soort problemen geen pasklare aanpassingsstrategieën. Ze biedt wel inzicht in de aard en de draagwijdte van die ontwikkelingen; een inzicht dat ons bewust maakt van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Met bijdragen van Valerie Trouet, Philippe Van den Steen, Philip van Peer, Elke Peters, Bram Vervliet, Gerd Van Riel, Frank Vandenbroucke, Luc Goossens, Marlies Maes, Olivier Honnay, Andrea Bardyn, Jelle Haemers, Katrien Pype, Christine Breynaert en Luc De Raedt

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Universitaire Pers Leuven
23 maart 2020
23 maart 2020
9789462701953 , 9789461664006

Reacties op: Wetenschap in een veranderende wereld