Wie moet er passen?

Wie moet er passen?

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
"Ik wil het wel, natuurlijk, maar hoe moet dat nou in zo’n grote groep? Dat lukt toch niet binnen dit systeem."

Een hartenkreet van menig leraar die passend onderwijs wil realiseren. Leraren willen het beste voor ieder kind, maar hoe doe je dat en wat is het beste?

Wat de realisering van ‘passend onderwijs’ misschien wel het meest in de weg staat is het ontbreken van een goed beeld van waar we mee te maken hebben: de leerling en de leraar als levende mensen, als subjecten, met ieder zijn eigen intenties en ervaringen die niet zomaar te modelleren zijn met methoden en procedures. Het zijn de mensen die het doen, hoe zij denken en wat zij voor elkaar mogelijk maken.

De auteurs laten zich leiden door de ideeën van Janusz Korczak, grondlegger van de rechten van het kind. Zij laten de lezer op verrassende wijze kijken naar kinderen die soms niet in het systeem van ons regulier onderwijs passen, maar daar toch een plek verdienen om tot hun recht te kunnen komen.

Met deze blik van Korczak kijken de schrijvers naar de verlegenheid die ‘passend onderwijs’ in ons land nog steeds kent en laten zien dat dat niet hoeft. Het kan anders door anders te kijken en te luisteren naar je leerlingen.

Met de vele, mooie voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk houden de auteurs op een innemende wijze de lezer een spiegel voor met de vraag om anders te kijken en te luisteren. Dit, met een grote kans dat je een ander kind ziet.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
SWP
08 augustus 2022
08 augustus 2022
9789085602095

Reacties op: Wie moet er passen?