Wie verbergt De Rechtvaardige Rechters?

De Rechtvaardige Rechters zijn verdwenen in het kader van een machtsstrijd binnen het Kapitel van Sint-Baafs en in de nasleep van de bankencrisis.
Arsène Goedertier, de officiële dader van de diefstal speelde hooguit een tweederangsrol.
Het schilderij bestaat nog en wordt bewaard door enkele 'ingewijden' die er niet mee voor de dag kunnen komen zonder schandaal te veroorzaken.

Het dossier over de kunstroof van De Rechtvaardige Rechters is al meer dan 80 jaar onder een hoop onzin bedolven. De premisse dat Arsène Goedertier de dief was én de enige die wist waar het paneel verborgen was, werd al onderuitgehaald door o.a. het speurwerk van de Duitse Oberleutnant Koehn die tijdens WO II belast was met het opsporen van De Rechtvaardige Rechters: in het retabel in de Gentse Sint-Baafskathedraal werd het vermiste paneel vervangen door een kopie. Soms waren er zogenaamde pogingen tot 'restitutie', die uiteindelijk nooit plaatsvond en waarbij nooit iemand sluitend bewijs kreeg dat het kunstwerk nog bestond. En toch ...

Geschiedenis & Politiek
Maatschappijgeschiedenis
Lannoo
09 juni 2020
21 september 2021

Reacties op: Wie verbergt De Rechtvaardige Rechters?