Wit-zwart in zwart-wit

In 2020 is het 60 jaar geleden dat Congo onafhankelijk werd. Tijdens de periode dat Congo een Belgische kolonie was, werden er honderdduizenden foto’s genomen. Beelden die de feitelijke en morele superioriteit van de kolonisator, soms bewust in de vorm van propaganda, toonden. Beelden die ons een unieke blik geven over hoe het leven in Belgisch-Congo én de denkwijze toen waren.
De auteur zocht jarenlang in allerlei binnenlandse en buitenlandse archieven, inbegrepen die van missiecongregaties, oud-kolonialen en commerciële bedrijven, naar de allerbeste foto’s rond één thema: de verhouding tussen blank en zwart, samen op de foto. De meeste daarvan werden nog nooit openbaar getoond. En de auteur verbond die foto’s met verhalen en duiding – ze vertegenwoordigen immers de feiten, het tijdsbeeld en de schrijnend ongelijke verhoudingen. Alle stereotypen verschijnen: de zwarte als slaaf of ‘boy’, de blanke als geweldenaar, de kerstening en de beschavingsdrang, de zwarte
vrouw als erotisch object, de goednieuwsshow vanuit de Belgische staat...

Recensies (1)

Is Wit-zwart in zwart-wit het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wit-zwart in zwart-wit