Witte gardenia

In de spiegel zie ik de kaptafel met de matroesjka-poppetjes erop. Ik sluit mijn ogen en trek in gedachten een gouden streep van Sjanghai naar Moskou. 'Mama, mama,' zeg ik in mezelf, 'blijf veilig. U overleeft het, ik overleef het, en dan zullen we elkaar weer vinden.'
China, 1945. De Russische Alina Kozlova verzet zich niet wanneer zij naar een Siberisch strafkamp wordt gedeporteerd. Zo kan ze het leven van haar dochter redden. De twaalfjarige Anya vlucht naar Sjanghai, waar ze vergeefs wacht op een levensteken van haar moeder. In Sjanghai ontmoet Anya, inmiddels opgegroeid tot jonge vrouw, de grote liefde van haar leven, Dmitri, die haar ten huwelijk vraagt.
Eindelijk waant Anya zich in veiligheid. Tot ook zij in communistische handen valt en opnieuw op de vlucht moet slaan. In het verre Australië vindt Anya ten slotte een nieuw tehuis. En nooit verliest zij de hoop haar moeder ooit nog levend terug te zien.

Is Witte gardenia het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Witte gardenia