Woorden schieten tekort

Woorden schieten tekort

Rank 335 Gelezen 53 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 185 Favoriet 2 Recensies 4
Gespot 1 Lijsten 1 Top25's 2   Topics 0

Nicci Gerrard ontving de Orwell Prize voor journalistiek voor het schrijven over de zorg en het begrip voor patiënten met dementie
In dit persoonlijke boek onderzoekt Nicci Gerrard alle aspecten van dementie. Wat is het? Hoe gaat de maatschappij ermee om en wat zegt de wetenschap erover? Hoe ziet het eruit voor een buitenstaander en hoe is het om deze ziekte zelf te hebben? Ze kijkt onder anderen naar kunst, literatuur en filosofie. Want wat betekent het om mens te zijn, om een identiteit te hebben, om een zelf te hebben en dat vervolgens kwijt te raken?
Sinds de dood van haar vader John Gerrard is Nicci Gerrard een inspirerend voorvechter geworden van de rechten van patiënten met dementie, en de mensen die voor ze zorgen: ‘Dementie is het verdwijnen, een apocalyps van betekenis. Sinds ik mijn vader in slow motion heb zien sterven, tot zijn werkelijke dood in november 2014, ben ik veel bezig geweest met dementie: met degenen die het hebben en degenen die voor hen zorgen.’
De pers over Woorden schieten tekort

‘Nicci Gerrard schrijft met kracht, inzicht, empathie en buitengewone schoonheid over de wereld van dementie. Ze laat zien hoe we de angst, wanhoop en onwetendheid kunnen aanpakken die de verspreiding van dementie met zich meebrengt.’ Paul Webster, redacteur van The Observer
‘Creatief en krachtig, Woorden schieten tekort schijnt een licht op een wereld die vaak wordt verborgen en verkeerd wordt begrepen.’ Jane Cummings, Chief Nursing Officer voor Engeland
‘Nicci Gerrard straalt begrip uit voor de breedte, schaal en complexiteit van dementie en de uitdagingen die het vormt voor de samenleving. Toch communiceert ze makkelijk, persoonlijk en praktisch, alsof ze ons allemaal individueel toespreekt.’ Seb Crutch, professor Neuropsychologie, Dementie Onderzoekscentrum, University College Londen

Mens & Maatschappij
Tjadine Stheeman
J.M. Meulenhoff
01 februari 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00 Bestel het e-book € 12,99

Hebban recensie

Anne0704 Hebban Recensent

De intieme zoektocht naar woorden

door Anne0704 op 08-03-2019

Woorden schieten tekort heet het nieuwe boek van Nicci Gerrard (onderdeel van het schrijversduo Nicci French). Haar vader is overleden aan dementie en dat heeft haar aan het denken gezet over alle fases en situaties waarmee je als mens met dementie en als naasten te maken krijgt.

“Dit boek is een reis door de stadia van verlies, van de eerste vage signalen van de ziekte tot de vergevorderde en...

Lezersrecensies (3)

confronterend

door: marc de coninck 1 like
dit zou iedereen moeten lezen; het is zo confronterend. naast de vreselijke ziekte die men kanker noemt en waar vele acties rond worden georganiseerd zou 'dementie' toch meer onder de aandacht moeten gebracht worden.

mooi beschreven

door: kitty van Eekelen 1 like
Wilde dit boek graag lezen omdat mijn moeder nu bijna 4 jaar de diagnose dementie heeft , maar als je dit boek leest over begin en eindstadium van deze nare ziekte dan hebben we nog iets voor de boeg . Des al niet te min vond ik het een prachtig beschreven boek waar ik hoop nog veel aan te hebben ....

Ontroerend

door: Jeannie Bertens 1 like
De vader van Nicci Gerrard is nog niet zo lang geleden overleden aan dementie. Haar lieve vader die ze heeft zien veranderen van een erudiete man tot een individu die zichzelf verloren heeft. Op het einde kon hij niet meer praten en lopen. Dr Gerrard, haar vader, had sinds langere tijd de diagnose...