Ymca

YMC.A is een roman met een navrante urgentie. In het hart van het verhaal staan de levenshouding (noem het moraal) en het gedrag van een 49-jarige uitgerangeerde ict-marketeer, Clemens Osterhaus. Na een reeks pijnlijke mislukkingen in zijn leven, zowel zakelijk als persoonlijk, probeert hij nog één keer een grote slag te slaan.

Met veel bombarie gaat hij naar Las Vegas om een nieuw, voor hemzelf uitermate lucratief ict-product op de markt te brengen dat hij YMC.A heeft genoemd: You Must Choose – pauze – Always. Deze app moet voor het massapubliek altijd de juiste keuzes gaan maken in een wereld waarin onze beslissingen worden voorgesorteerd door troebele algoritmes en machtige multinationals. Cynisch genoeg is het businessmodel waarmee Clemens probeert rijk te worden, gericht op het selecteren van aankopen die passen bij een inclusieve, duurzame en ecologische levensstijl.

Maar dan maakt hij kennis met duistere personages die het ecosysteem vormen van de perverse tech industrie. Hij komt in de macht van een Chinees misdaadsyndicaat. Als hij door list en bedrog probeert het lot in eigen hand te nemen, neemt het verhaal een dodelijke wending.

De Meent
15 februari 2021