Zeeuws licht

Zeeuws licht

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De aantrekkingskracht van Domburg heeft haast iets mythisch. De kustplaats in de zuidwest hoek van Nederland, die nu in de zomer door honderdduizenden toeristen wordt bezocht, was al in de Romeinse tijd een belangrijke handelsnederzetting met de lokale godin Nehalennia en de daarbij behorende tempel.
Al bijna 2000 jaar vinden mensen hun weg naar Domburg. De sporen die zij achterlaten, in de vorm van gebouwen, beelden, munten, werktuigen en documenten, vertellen het verhaal van net landschap.
Zeeuwslicht licht
In het begin van de 20e eeuw komt daar een bijzonder soort 'sporen' bij: de schilderijen en tekeningen van de kunstenaars die het uitzonderlijke licht, de geheimzinnige bossen en het idyllisch achterland van Domburg hadden ontdekt.
Mondriaan is zonder twijfel de beroemdste van de kunstenaars die Domburg bezochten. Hij maakt er wereldberoemde werken, waaronder De rode boom, en vond er de weg naar abstractie.
In dit boek bevindt zich een kaart waarmee Domburg en omgeving verkend kan worden.

Kunst & Cultuur
Uitgeverij Knnv