Zelfportret

Zelfportret

Bent u monogaam? Lijkt u op uw moeder? Wat zijn uw dagdromen? Wanneer heeft u voor het laatst gehuild? Wanneer was u het gelukkigst? Het is een greep uit de intieme en onthullende vragen – gebaseerd op de questionnaire van Marcel Proust – die ruim achthonderd Nederlanders sinds 1997 hebben beantwoord in de rubriek ‘Zelfportret’ in het tijdschrift HP/De Tijd.

De meest uiteenlopende BN’ers uit cultuur, politiek, sport en bedrijfsleven – van Carice van Houten tot Eva Jinek, van Mies Bouwman tot Matthijs van Nieuwkerk en van Harry Mulisch tot André Hazes – hebben zich aan dit vragenvuur onderworpen en verleenden daarmee een kijkje in hun ziel. Hun antwoorden zijn vaak opvallend openhartig. De aard van de vragen bleek aan de koelste kikkers de opmerkelijkste uitspraken te kunnen ontlokken. Zoals Pim Fortuyn, die bekent: ‘Ik heb aan het geluk geroken, maar ik heb het nog niet bereikt.’

Voor dit boek werden de negentig beste, verrassendste, inspirerendste zelfportretten geselecteerd en in chronologische volgorde gezet. Samen bieden ze een fascinerend tijdsbeeld van de eerste, woelige decennia van de eenentwintigste eeuw. Een tijd van grote veranderingen, verwarring en twijfel, maar ook van vriendschap en liefde, waarin elke lezer zich zal herkennen.

Geschiedenis & Politiek
Mens en maatschappij algemeen