Zneanka_Cover_vk v2

Znežanka

Gelezen 24 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 38 Favoriet 0 Recensies 18
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 3   Topics 0   Leesclub
Znežanka is een verhaal over vriendschap en haat, over het hebben van vertrouwen in een ander en het geloven in jezelf, hoeveel je ook voor je kiezen krijgt, over afscheid en verdriet en loslaten versus vasthouden. Het is ook een pleidooi voor het ‘afwijkende’, een modern sprookje over een vorm van verbeelding die in onze maatschappij vaak als gekte wordt gezien. Waar ligt de scheidslijn tussen verbeelding en waanzin en wie bepaalt die eigenlijk?

Znežanka wordt tot over haar oren verliefd op een man, maar in plaats van een lang en gelukkig leven in liefde en harmonie eindigt hun korte samenzijn in een diepe beangstigende afdaling in het rijk der schimmen. Voor haar althans -hij verdwijnt uit beeld en hervat zijn leven. Ze weet een manier te vinden om om te gaan met het verlies en de pijn die volgen op het vertrek van haar voormalige droomprins, maar of deze oplossing haar zal helpen er weer bovenop te komen?

Judith Visser, auteur van o.a. Zondagskind en Zondagsleven:
'Bronja heeft een onderscheidend, zeer eigen stemgeluid in de Nederlandse literatuur. Haar stijl kenmerkt zich in het observeren van de kleine dingen die zij op zo'n humoristische soms cynische maar altijd eerlijke wijze beschrijft dat je als lezer voortdurene bij jezelf denkt: verrek, zo is het! Ik wacht met smart op een dagelijkse column van haar hand.'

Literaire fictie algemeen
Droomvallei Uitgeverij
30 november 2020
30 november 2020

3 keer bewerkt, laatste bewerking door Bronja Prazdny

Helma Koot Hebban Recensent

Rauw en intens verhaal over rouwwanen en loslaten

door: Helma Koot 3 likes

Znežanka is het fictie-debuut van Bronja Prazdny. Het is het aangrijpende verhaal van een jonge vrouw die door haar grote liefde Robert in de steek is gelaten. En niet zomaar in de steek, hij heeft haar stilzwijgend verlaten na een traumatische gebeurtenis in haar leven. Haar wereld stort in,...

Reacties op: Znežanka