Znežanka

Rank 1963 Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 16 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans   Topics 0   Leesclub
Znežanka is een jonge vrouw die manisch verliefd wordt op een man, maar in plaats van een lang en gelukkig leven in liefde en harmonie eindigt hun korte samenzijn in een diepe beangstigende afdaling in het rijk der schimmen. Voor haar althans -hij verdwijnt uit beeld en hervat zijn leven. Znežanka weet een manier te vinden om om te gaan met de verliezen en de snijdende pijn die volgen op het vertrek van haar voormalige droomprins, maar of deze oplossing haar gaat helpen er weer bovenop te komen?

Znežanka is een tragikomisch verhaal over vriendschap en haat, over het hebben van vertrouwen in een ander en het geloven in jezelf, hoeveel je ook voor je kiezen krijgt, over afscheid en verdriet en loslaten versus vasthouden. Het is ook een pleidooi voor het ‘afwijkende’, een modern sprookje over een vorm van verbeelding die in onze maatschappij vaak als gekte wordt gezien. Waar ligt de scheidslijn tussen verbeelding en waanzin en wie bepaalt die eigenlijk?

Judith Visser, auteur van o.a. Zondagskind en Zondagsleven:
Bronja heeft een onderscheidend, zeer eigen stemgeluid in de Nederlandse literatuur. Haar stijl kenmerkt zich in het observeren van de kleine dingen die zij op zo’n humoristische, soms cynische maar altijd eerlijke wijze beschrijft dat je als lezer voortdurend bij jezelf denkt: verrek, zo is het! Ik wacht met smart op een dagelijkse column van haar hand.

Literaire fictie algemeen
Droomvallei Uitgeverij