Zomerburen

Zomerburen

Elke zomer reizen duizenden Europese gastarbeiders naar België om te helpen met de fruitpluk. In de boerderijen, waar seizoenarbeiders en boeren samenwonen en samenwerken leidt dit tot complexe tijdelijke samenlevingsvormen. Hoewel deze gastarbeiders in een stad als Borgloon goed zijn voor een vijfde van de bevolking, blijven ze voor de omwonenden grotendeels onzichtbaar.
Kunstenaar Ciel Grommen startte in 2017 een onderzoek naar het leven van haar 'zomerburen' in Haspengouw. Ze werkte zij aan zij met een tachtigtal arbeiders in een veld in Kerniel en reisde mee met enkele Bulgaarse vrouwen naar hun thuisland. Uit een mix van verontwaardiging en verbeeldingskracht, groeide het artistieke experiment 'huis voor zomerburen', in samenwerking met Maximiliaan Royakkers.
Tijdelijke mensen laten een blijvende indruk na. Deze publicatie bundelt gesprekken met plukkers en telers, wetgevende instanties en buren aangevuld met eerlijke observaties en twijfels over het Europa van vandaag.

Bitbook
18 september 2019