Zo'n leuke leeftijd

Volkskrant:

Zo'n leuke leeftijd

Rank 6172 Gelezen 85 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 118 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 4 Spots 2   Topics 0

Alix Chamberlain is een vrouw die krijgt wat ze wil, en ze heeft er haar beroep van gemaakt om andere vrouwen te laten zien hoe je dat doet. Ze is dan ook geschokt als haar babysitter, Emira Tucker, ’s avonds in de plaatselijke delicatessenwinkel wordt aangesproken door een beveiliger, die bij het zien van de jonge zwarte vrouw met een witte peuter een ontvoering vermoedt. Een kleine menigte is er getuige van, een omstander filmt alles, en Emira voelt zich vernederd. Alix staat erop de situatie recht te zetten. Emira is 25. Ze staat op het punt haar ziekteverzekering te verliezen, heeft geen idee wat ze met haar leven aan moet en is zich bewust van Alix’ behoefte om haar te helpen. Maar als zich tussen beide vrouwen een verrassende connectie openbaart, blijkt die al snel alles wat ze over zichzelf, en elkaar, dachten te weten overhoop te gooien. Vol empathie en scherpe maatschappelijke kritiek is Zo’n leuke leeftijd een verrassende debuutroman over de complexe realiteit van volwassenwording, en wat het betekent om iemand als ‘familie’ in je leven op te nemen.

Kiley Reid (Los Angeles, 1987) volgde de Iowa Writers’ Workshop, waar ze de Truman Capote Fellowship kreeg. Zo’n leuke leeftijd is haar debuut. Ze woont in Philadelphia.

Reese Witherspoon-boekenclubkeuze Times, Stylist, Elle, Glamour en BBC Beste Boek van 2020

‘Een prachtig verhaal over hoe we nu leven.’ Elizabeth Day, auteur van Het feest

‘Een nieuwe literaire ster. Wat een genot om een debuutroman te ontdekken die je doet verlangen naar het vervolg van de carrière van de auteur.’ The Times

‘Een sensationele millennialaanpak van de negentiende-eeuwse zedenroman die doet denken aan een andere recente literaire sensatie. Ik had gedacht te kunnen voorspellen dat Kiley Reid de nieuwe Sally Rooney is. Maar Zo’n leuke leeftijd is zo sprankelend en wezenlijk dat ik in plaats daarvan voorspel dat we volgend jaar in spanning op de nieuwe Kiley Reid zullen wachten.’ The Guardian

‘Lees alsjeblieft Zo’n leuke leeftijd. Laat je meeslepen door de empathische benadering van zelfs de smerigste personages, sta jezelf toe om Emira’s millennialangsten over volwassenwording te delen, verheug je over Briars nog ongetemde persoonlijkheid, en wees blij dat Kiley Reid nog maar net is begonnen.’ NPR

‘De provocerendste pageturner van het jaar.’ Entertainment Weekly

Prometheus