Zout

Rank 3407 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
René Grotenhuis
Zout. De blijvende kracht van de christelijke traditie

In een post-christelijke cultuur wordt de christelijke traditie al snel gezien als iets van het verleden. Er zou niet veel meer van te verwachten zijn voor de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Dit boek pakt de uitdaging op na te denken over de bijdrage van de christelijke traditie aan fundamentele maatschappelijke vragen: het kwaad, het waartoe van vooruitgang en de betekenis van vrijheid.
De auteur aarzelt niet om lastige vragen te stellen bij de vanzelfsprekendheden van de huidige cultuur. Maar het biedt ook antwoorden die rust en samenhang aanbrengen in een gefragmentariseerde en hijgerige wereld.
Het geloof heeft allang niet meer het laatste woord, maar de christelijke inbreng in het maatschappelijk debat is nog volop de moeite waard. De auteur reikt christenen handvatten aan om zich vanuit hun geloof actief te begeven in het maatschappelijke debat en zo de onmacht en sprakeloosheid te doorbreken.

René Grotenhuis (1951) was als pastoraal werker werkzaam in de thuiszorg en in de zorg voor vluchtelingen. Tevens was hij gedurende tien jaar directeur van de katholieke ontwikkelingsorganisatie Cordaid. Die brede maatschappelijke ervaring, nationaal en internationaal, gebruikt hij ten volle in dit boek, dat een vervolg is op zijn eerdere boek Van macht ontdaan (2017, 3e druk 2018).

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen