Zusters in oorlog

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
De Tweede Wereldoorlog spaarde niets of niemand. Ook niet de nagenoeg vijftigduizend vrouwen die hadden gekozen voor een leven als zuster in een van de vele kloosters in België. Hun verhaal is nooit eerder verteld. Omdat oorlog een mannenzaak was, schijnbaar veraf van het onzichtbare bestaan van zusters verscholen achter hoge kloostermuren. En toch werd ook hun leven grondig overhoopgegooid. De oorlog bracht angst en twijfel, maar daagde ook uit tot actie en verzet, zoals blijkt uit de unieke verhalen in Zusters in oorlog. Vanuit de kwetsbare en tegelijkertijd invloedrijke positie die vrouwelijke kloosterlingen innamen in de kerk en in de samenleving, wordt voor het eerst een beeld geschetst van hun bijzondere, maar ook herkenbare oorlogservaringen.

Roeland Hermans is historicus en als publieksmedewerker verbonden aan KADOC-KU Leuven. Hij publiceert over diverse aspecten van de sociale en religieuze geschiedenis van België in de negentiende en twintigste eeuw.

Kristien Suenens is historica en als onderzoeker en consulent voor het erfgoed van religieuze instituten verbonden aan KADOC-KU Leuven. Haar onderzoek en publicaties focussen op de geschiedenis van het kloosterleven in België in de negentiende en twintigste eeuw.

Ria Christens is historica en werkt als archivaris en erfgoedbeheerder bij vzw Cultureel erfgoed annuntiaten Heverlee. Ze verricht onderzoek naar en publiceert over de wisselwerking tussen onderwijs, gender en religie in Vlaanderen in de negentiende en twintigste eeuw.

An Vandenberghe is historica en als archivaris en consulent voor het erfgoed van zorg- en welzijnsorganisaties verbonden aan het Erfgoedhuis | Zusters van Liefde. Haar onderzoek focust op de geschiedenis van vrouwelijke religieuzen, zorg en missiewetenschap in de negentiende en twintigste eeuw.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen