Rainbow essentials Zwaan kleef aan

Zwaan kleef aan

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Henny Vrienten is een groot poëziekenner. Voor de weekkrant Opinio verzorgde hij een jaar lang de rubriek ‘Zwaan kleef aan’, waarin het ene gedicht onbedoeld naar het andere verwijst. Via meeuwen en moeders, naar kritiek en impasse. Onderwerpen die op het oog niets met elkaar te maken hebben worden door Vrienten op verrassende wijze met elkaar in verband gebracht. Ook dichters uit verschillende tijden en uiteenlopende landen blijken meer te delen dan men zou denken. Het gaat van de zwaan van García Lorca naar die van Gerlach; van de steen van Drummond de Andrade naar die van Dèr Mouw; en van de bommen van Rodenko naar die van Beranová.

Henny Vrienten is ook componist en muzikant. Na de opheffing van Doe Maar legde hij zich toe op het schrijven van liedjes, onder andere voor Het Klokhuis, de musical Ciske de Rat en de film De ontdekking van de hemel. Voor zijn filmmuziek ontving hij in 1996 een Zilveren Harp.

Poëzie
Gedichten (populair)