De een is de ander niet

Newsroom 1   Topics 0

Henny Vrienten leeft voor de muziek. Bij het grote publiek is hij bekend van Doe Maar, maar als solo-artiest schreef hij misschien nog wel meer liedteksten dan voor Doe Maar. En dat doet hij nog steeds. Nu zijn allernieuwste cd, Tussen de regels, dit najaar zal verschijnen op het platenlabel TopNotch, vormt dat een mooie aanleiding de balans op te maken en al zijn liedjes te verzamelen in één complete uitgave.

Verdeeld over zeven albums schreef hij meer dan zeventig liedjes, beïnvloed door de levensfase waarin hij zich bevond. Zo stond op zijn eerste soloplaat ‘Bedmensen’, geschreven in de periode vlak na het uit elkaar gaan van Doe Maar, toen Vrienten zijn huis niet meer uit durfde en liefst de hele dag in bed bleef liggen. Op zijn tweede soloalbum, zeven jaar later, staat onder andere ‘Blij en bang’, over de euforie van het geluk dat hij ervoer en tegelijkertijd de angst het weer te verliezen. Tot en met het lied ‘Carnaval’ op zijn nieuwste album, een optimistisch lied over de dood. In korte, vrolijk geschreven toelichtingen zal Vrienten elke fase waarin een nieuw album vorm kreeg belichten. Zijn leven in liedjes ontvouwt zich zo in poëtische teksten, van toen naar nu.

De Harmonie
01 november 2019