Zwijgmannen

Zwijgmannen

Rank 688 Gelezen 140 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 79 Favoriet 3 Recensies 4
Non-fictie Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 2 Spots 2   Topics 0

Via via kreeg ik het Poolse telefoonnummer van Iwan. Ons eerste gesprek was nogal bondig.
'Ja?' zei de stem die opnam.
'Sie sprechen mit Jaap Robben.' Het bleef stil. Ik vertelde over onze oude kersenbomen die gesnoeid moesten worden.
'Gut,' bromde de stem. 'Samstag. Vier Uhr.' Ik moest ons adres whatsappen.
'Bis Samstag,' zei ik nog, maar er was al opgehangen.

Mijn vriendin en ik woonden op dat ogenblik acht jaar in een voormalige boerderij uit 1910 in een Duits Rijndorp net over de grens bij Nijmegen. De eerste jaren renoveerden we alles zelf. Maar sinds we kinderen kregen lukte dat niet meer. Bovendien waren we hoognodig aan nieuwe kozijnen toe. Die waren al besteld, maar om ze te kunnen plaatsen moest de gevel op sommige plekken nog worden uitgeslepen. Daarvoor zocht ik al tijden een goed klusbedrijf. Er was een mannetje langs geweest, dat beloofde de volgende maandag te beginnen maar nooit kwam. Daarna trof ik een mannetje dat op al mijn vragen antwoordde: geen probleem, geen probleem. Daarna nam hij zijn telefoon niet meer op. En dan had je nog de klusser die, als ik hem nabelde, zei dat hij de offerte bijna-bijna-bijna af had. We hadden de moed al bijna opgegeven, toen ik dat papiertje kreeg met het Poolse nummer erop gekrabbeld.

Het werd zaterdag, onze bel ging om exact vier uur.

Literaire non-fictie algemeen
Illustraties
Jan Hamstra
De Geus
16 november 2021
16 november 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Anneke Gieling

Evy De Brabander Hebban Recensent

Uniek relaas van een onbeholpen toenaderingspoging

door: Evy De Brabander 3 likes ebook

Jaap Robben woont met zijn vriendin in Duitsland en heeft een paar klusjes rondom huis. Meer dan een paar eigenlijk ondertussen, want het is moeilijk om betrouwbare vakmannen te krijgen. Tot hij op een dag een team Poolse mannen op het erf krijgt. Ze werken hard en ze kunnen alles. Robben raak...

Reacties op: Zwijgmannen