het echte verhaal van Asia Bibi

99Sofietje 07 juli 2020
Over de christin Asia Bibi is in het verleden veel geschreven in de media, in dit boek vertelt zij het echte verhaal achter haar veroordeling. Het boek is geschreven met als co-auteur Anne-Isabelle Tollet, een Franse journaliste die als correspondent in Pakistan verbleef ten tijde van Asia’s detentie. Ruim 9 jaar , vanaf juni 2009, verbleef Asia onschuldig in de gevangenis vanwege haar geloof.
Anne-Isabelle heeft sinds 2010 geijverd voor de vrijlating van Asia.
De indeling van het boek is als volgt: 1) een voorwoord van Joel Voordewind, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, die voor Asia’s zaak is afgereisd naar Pakistan, en in de Kamer en bij het Europees Parlement gepleit heeft voor haar vrijlating. 2) een inleiding van Anne-Isabelle Tollet 3) hoofdstuk 1 tot en met 13: het autobiografische verhaal van Asia, dat uitloopt in de plot namelijk haar vrijlating.
Mijn favoriete personage is Asia’s man Ashiq, omdat hij zich – met gevaar voor eigen leven- tot het uiterste inspant om zijn vrouw te bezoeken en te bemoedigen.
Alle personages zijn realistisch, omdat het een waargebeurd verhaal betreft. Het plot is niet verrassend, omdat het eigenlijk al duidelijk wordt uit de titel van het boek.
Het boek heeft een aantrekkelijke omslag in heldere kleuren, met de hoofdpersoon op de voorgrond. De schrijfstijl van het boek is eenvoudig, maar doordat Asia’s verhaal qua chronologie soms wat door elkaar loopt leest het wat minder vlot.
Het personage van Josef, die de familie van Asia hielp maar niet altijd oprechte bedoelingen had, komt wat slecht uit de verf.
Dit boek is aan te bevelen voor iedereen, die zich wil verdiepen in geloofsvervolging, het echte verhaal van Asia Bibi en het rechtssysteem in Pakistan.

Meer recensies van 99Sofietje