Okay dan...

AartvdZaak 06 september 2020
Ook mijn verwachtingen waren hooggespannen. Té hooggespannen, blijkt nu. Het is knap bedacht allemaal en leesbaar opgeschreven, maar wat zou het? Anders dan Binet's eerdere boeken prikkelde 'Beschavingen' mij op geen enkele manier om nog eens naar de werkelijke gang van zaken te kijken en mijn aannames daarover kritisch tegen het licht te houden. Je bent een paar honderd pagina's lekker beziggehouden, maar daarmee is het dan ongeveer wel gezegd. De uitgever moet ongetwijfeld gedacht hebben: dat voorschot was een betere bestemming waardig geweest. Misschien is Binet's volgende boek weer net zo'n klapper als de eerdere, maar het kan ook wezen dat hij verwend is geraakt door het succes en we nooit meer iets van 'm horen. Wie zou dat betreuren na dit niemendalletje?