Cromwell, what a ride

Alexs Books and Socks 28 augustus 2020
De spiegel & het licht - Hilary Mantel (Meridiaan boeken)

Engeland, mei 1536. Anne Boleyn is dood, onthoofd door een ingehuurde Franse beul. Het was in een oogwenk gebeurd. Na de bloedige lente zet Cromwell, zoon van een smid uit Putney, zijn klim naar macht en rijkdom verder voort, terwijl zijn vreeswekkende koning, Hendrik VIII, slechts een kortstondig geluk met zijn derde koningin Jane mag kennen. Ze sterft tijdens het baren van de door
hem zo vurig gewenste zoon.

Cromwell heeft geen eigen legermacht en geen invloedrijke familie die hem kan helpen: hij kan slechts bogen op zijn scherpe verstand.
Terwijl Engeland in opstand is, verraders samenzweren in het buitenland en Hendriks bewind kraakt onder een dreigende invasie, ziet de slagvaardig ingestelde Cromwell een nieuw land in de spiegel van de toekomst. Maar kan een natie, of een individu, het verleden helemaal van zich afschudden? Wat kunt u doen, vraagt de Spaanse ambassadeur aan Cromwell, als de koning zich tegen u keert, zoals hij zich vroeg of laat altijd keert tegen degenen die het dichtst bij hem staan?

De spiegel & het licht is het daverende slotdeel van de trilogie, waarin
Hilary Mantel de laatste jaren traceert in het leven van Thomas Cromwell, de jongeman die vanuit het niets de toppen van de macht weet te bereiken. Ze smeedt een allesomvattend portret van jager en prooi, van een woelige strijd tussen zowel het heden en het verleden als tussen de koninklijke wil en de visie van een common man: van een modern land dat zichzelf door conflict, gedrevenheid en moed vormgeeft.

Het laatste deel, het slot en ook het dikste boek om te lezen. Meer dan 1200 pagina’s lang mag en kan je mee genieten van dit laatste boek in de Cromwell-trilogie. Ik hoef niet te zeggen dat ik echt even in een zwart gat belande na het dichtslaan van het laatste boek.

Lets talk covers. Ook deze keer weer zo een mooie afbeelding gemaakt door de getalenteerde Tessa Posthuma de boer, ongelooflijk knap hoe deze foto’s tot stand zijn gekomen. (Je kan dit checken via haar instagram.) Wanneer zijn jasje uitgaat is de kaft een soort geel dat in het juiste licht wel goud lijkt en dat is exact wat dit boek is, goud. Puur goud!

In dit laatste deel is Anne Boleyn net onthoofd wanneer het boek van start gaat en ook op die manier zal het boek eindigen, enkel zal het deze keer ‘hij’ zijn die een onfijn einde wacht. Hij, Cromwell, want ook hij is steeds overgeleverd aan de grillen van het hof.

Henry vind al snel een nieuwe bruid, dat geluk duurt echter niet lang want Jane Seymour sterft na het baren van Henry zijn zo gewilde erfgenaam en zo is het boek dus weer vertrokken voor een verhaal vol met zijn vele intriges, geheimen, achterbaksheid,... heerlijk toch dat hof.

Zoals de voorgaande boeken lezen we vanuit het perspectief van ‘hij’. Waar je in het eerste boek even moest gewoon worden aan al dat ‘hij’ weet je ondertussen al perfect dat het om Cromwell gaat en sta je er zelf niet meer bij stil.

Cromwell is in het begin van het boek aan het hoogtepunt van zijn carrière en macht en niet snel daarna merkt je dat de weg naar zijn val is ingezet, maar wat ben ik gaan houden van Cromwell. Ok, hij schuwt een foltering hier en daar niet en ook een onthoofding passeert al eens de revue maar eerlijk, in die tijd deed men gewoon wat men kon/moest wanneer je deel uitmaakte van de koning zijn hofhouding.

Hilary Mantel zorgt er met haar excellente schrijfstijl voor dat je die onsympathieke Cromwell erg sympathiek gaat vinden, dat je het Engeland van die tijd zo voor je ogen ziet en dat je wil dat deze trilogie niet eindigt.

Verraad, een beulzwaard en jammer genoeg verlaten we het hof, zeggen we vaarwel tegen Cromwell. Ja je gaat zó hard een bookhangover tegenmoet, het zwarte gat is er wanneer je de laatste pagina van dit meer als 1200 pagina’s tellende boek omslaat maar doe gerust zoals ik, begin gewoon opnieuw.

Meer recensies van Alexs Books and Socks