wolf hall

Wolf Hall - Hilary Mantel (Meridiaan boeken)

Het beste boek van de eeuw volgens The Guardian.

Zoon van een brute smid, mannetjesputter, familieman, charmeur en een politiek genie: Thomas Cromwell.
De vele regels van de rigide klassenmaatschappij van de zestiende eeuw lijken voor hem niet te gelden
en behendig vindt hij zijn weg naar en door het koninklijk hof, waar 'man is wolf to man'.

Hij moet opstaan uit de puinhopen van persoonlijke rampspoed – het verlies van zijn jonge gezin en van kardinaal Wolsey, zijn geliefde leermeester – maar hij is tegen alles en iedereen in bereid Engeland te hervormen naar de wensen van Henry VIII.

Een superieure roman waarin Cromwell en zijn tijdgenoten worden geportretteerd op een manier die de tijd waarin het
zich afspeelt volledig ontstijgt.

Deze covers zijn om verliefd op te worden. Wat zijn alle drie de boeken hun covers zó mooi. Op zich al kleine meesterwerkjes en dan moet je nog aan het plezier van het lezen starten.

We kennen, denk ik, allemaal het verhaal van Henry en van Henry en Anne, maar wat fijn is aan dit boek is dat je het leest vanuit het perspectief van Thomas Cromwell.

Leuk, want dit is toch wel een persoon in de geschiedenis waar ik niet zoveel over wist. Een denker, die opklimt naar hofsecretaris ondanks een plaats onderaan de ladder.

Alle personen in die boek hebben iets om nieuwsgierig naar te zijn. Hypochonder en vrouwengek als koning, Anne die niets schuwt om koningin te worden, de Boleyns die over lijken gaan, Katherine die blijft volhouden,...

Hilary Mantel heeft een vlotte schrijfstijl, ze maakt dat je vlot alle info kan opslaan en dat terwijl er minstens drie Thomassen zijn en er non-stop rotatie is aan het hof, in de war geraken die je niet.

Een minpuntje?? Elke keer je leest over ‘hij’ gaat het meestal over Cromwell. Deze manier van schrijven is de eerste pagina’s misschien wat verwarrend maar doordat je meteen in het verhaal gezogen wordt en je je effectief in die tijd en plaats waant went het snel.

Je kan niet anders dan je volledig overgeven aan dit boek. Heerlijke schrijfstijl, heerlijk lezen, heerlijk vertoeven bij Henry, Cromwell en de vele passanten in het hof.

Meer recensies van Alexs Books and Socks