Goed debuut!

Amanda 09 oktober 2017
Cover
Mooie, mysterieuze cover, die na het lezen van het boek ook helemaal past bij het verhaal. Het zwart schept verwachtingen en de vrouw achter het raam lijkt zich er niet bewust van te zijn dat ze wordt bespied.

Auteur
Angelique Haak (Rotterdam, 1978) heeft al sinds haar jeugd een passie voor lezen en schrijven. In 2013 won zij een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende boek. Daarna begon het te kriebelen en besloot ze om een eigen thriller te schrijven. ‘Een nieuw begin’ is haar thrillerdebuut.
(Bron: Crime Compagnie)

Mening
Jennifer is een geweldig goed omschreven karakter. Veel diepgang, geen standaard vrouw met huisje, boompje en beestje, maar een jonge vrouw met vele littekens. Het mooie aan het verhaal is dat de dingen die zij in haar verleden heeft meegemaakt, mondjesmaat worden toegelicht. Hierdoor blijf je constant nieuwsgierig naar het hoe en waarom. Overige personages blijven wat meer aan de oppervlakte, wat bij een deel van de personages juist zorgt voor een beetje mysterie en verdenking.
Het thema is goed gekozen, getrouwde vrouwen die online opzoek zijn naar mannen, actueel thema met alle reclames die tegenwoordig voorbij komen over flirten in je relatie enzovoorts. Goed opgepakt en uitgewerkt in het boek. Neem daarbij het verleden van Jennifer en je voegt er een paar moorden aan toe en je hebt een prima concept voor een thriller.
Het verhaal is lekker geschreven, vlot, geen moeilijke uiteenzettingen over onderwerpen, niet teveel “zijlijnen” die teveel van de hoofdzaak afleiden. Gewoon goed leesbaar en hierdoor snel uit.
Het verhaal is qua spanning goed opgebouwd, het verhaal trekt aan, doordat het een goede opening heeft. De spanning wordt langzaam opgebouwd en uitgebreid met hier en daar een piek. Het mythologische tintje zorgt voor een beetje mysterie en maakt nieuwsgierig naar de betekenis.
Persoonlijk had de verdenking van mij nog iets meer vooruitgeschoven mogen worden, ik had twee verdachten in mijn hoofd waarvan bleek dat ik dus in de goede hoek zat. De uiteindelijke uitwerking was dan nog weer wel verrassend.

Kort gezegd kan ik niet anders concluderen dan dat het een erg goed debuut is wat Angelique naar buiten heeft gebracht. Weer een lekkere, spannende thriller van Nederlandse bodem erbij. Een auteur om in de gaten te houden!

Plot: 4
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 4,5
Leesplezier: 4
Spanning: 4

Een nieuw begin van Angelique Haak krijgt hiermee een mooie 4 sterren.

Meer recensies van Amanda