Prima debuut

Amanda 29 juni 2022
Eerder verschenen op: thrillersandmore.com voor de blogtour van Ambo|Anthos
"Soms is een leugen beter dan de waarheid."

In dit eerste deel wordt Hazel Kramer geïntroduceerd. Ze is adviseur/profiler bij de politie in Londen. Je maakt kennis met Hazel, maar je leert haar niet echt kennen. Ze blijft erg vaag en op de achtergrond. Je merkt goed dat ze vroeger iets (of heel veel) heeft meegemaakt door haar manier van reageren en hoe ze in het leven staat. Maar wat ze heeft meegemaakt blijft een raadsel. Ik hoop dat dit in het volgende deel wat meer naar voren komt, want nu bleef het personage wat diepgang missen. Het idee van de profiler die als adviseur voor de politie werkt is wel leuk. Vaak zijn het rechercheurs natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik het verhaal een beetje rommelig vond, Hazel was op bepaalde momenten erg veel met zichzelf bezig, waardoor de zaak waar ze aan werkte een beetje ondergesneeuwd raakte. Psychologisch gezien zat de plot goed in elkaar. De verdenking werd meermaals verlegd en het bleef ook lang gissen. De beweegredenen van alle personages waren op bepaalde momenten erg dubieus, het was moeilijk te ontdekken wie loog en wie de waarheid sprak. De manier van schrijven was erg toegankelijk. Het verhaal werd verteld vanuit Hazel en vanuit Julius, advocaat (van de duivel?). Twee tegenpolen, ze stoten elkaar af en trekken elkaar weer aan. Zodra er van personage gewisseld werd, ging je een stukje terug in de tijd en beleefde je de dialoog vanuit een ander perspectief. Leuk gedaan, want dit belicht gelijk twee kanten van een dialoog.

Het verhaal was niet retespannend, maar wel nieuwsgierig makend, spannend genoeg om toch verder te willen lezen. In combinatie met de korte hoofdstukken en de wisseling van perspectief, zorgde dat voor een lekker te lezen boek. Ik ben dan ook wel benieuwd naar het volgende deel met Hazel. Ik hoop vooral op iets meer diepgang in haar personage en iets meer spanning.

Spanning: 3
Plot: 3,5
Leesplezier: 3,5
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4
Psychologie: 4

Al met al een prima eerste deel en een veelbelovend debuut van Dana Smit. Ik kom op een mooie 3,5 ster.

Meer recensies van Amanda