Een echte nagelbijter

AmelieCaers 20 oktober 2019

Psychopathie is een zeldzame persoonlijkheidsstoornis. Psychopaten hebben geen respect voor de sociale en morele normen, aangezien zij niet beïnvloed worden door gevoelens zoals schuld en angst. Andere gevoelens worden vaak ook oppervlakkiger gevoeld in tegenstelling tot de doorsnee mens. Ze zijn ook niet in staat om empathie te voelen. Jammer genoeg hebben de inwoners van de stad Southampton met zo'n persoon te maken…

“Naast de telefoon ligt een pistool. Er zit één kogel in. Jullie moeten samen beslissen wie blijft leven en wie sterft. Alleen als er iemand sterft wordt de ander vrijgelaten. Er is geen overwinning zonder opoffering.” Iene miene mutte is een thriller van M.J. Arlidge. Het gaat over een psychopaat die de keuze laat aan zijn slachtoffers om te doden of te sterven. De plaats van het misdrijf wordt steeds doordacht geselecteerd, maar de slachtoffers lijken lukraak gekozen te worden. Inspecteur Helen Grace en haar team doen er alles aan om de misdadiger te stoppen, maar dit verloopt niet van een leien dakje…
M.J. Arlidge is een Britse auteur voornamelijk bekend om zijn misdaadromans. Zijn carrière begon in de televisieproductie als scripeditor. In 2007 begon hij zijn eigen productiebedrijf; TXTV Limited en in de volgende jaren bracht hij enkele succesvolle misdaadseries uit. M.J. Arldige is daarnaast ook zeer bekend voor zijn thrillers. Detective en inspecteur Helen Grace is de heldin van Arlidges misdaadromans en komt dan ook in negen van zijn boeken voor. Het boek Iene miene mutte was zijn debuut als thrillerauteur.
Het boek draait vooral over de psychopathische handelingen van de misdadiger en het detectivewerk van Helen Grace. De thriller heeft een auctoriële verteller, waardoor je de kans krijgt om waar te nemen hoe elk personage in elkaar zit en hoe hij/zij denkt. Het boek verloopt voornamelijk chronologisch, maar af en toe wordt deze chronologie doorbroken door een herinnering van een onbekend persoon. Dit wordt duidelijk weergegeven, aangezien het hoofdstuk in het cursief is getypt en omdat de schrijver verandert van vertelperspectief; een ik-verteller. Hierdoor krijg je alleen een kijk op hoe die persoon zich voelt en wat hij/ zij heeft meegemaakt. Ik vond het goed dat er voldoende afwisseling was tussen de situatie waar de politie onderzoek deed en de situatie waar je een inkijk kreeg hoe de slachtoffers zich voelden nadat ze een duivels dilemma voorgeschoteld kregen. Het boek is voor iedereen bestemd die van een vlotte thriller houdt.
Iene miene mutte is een zeer meeslepend boek. Ik had in het begin het gevoel dat alles nogal traag verliep, maar hoe meer je leest, hoe meer je verdiept geraakt in het verhaal. Als lezer krijg je ook de kans om mee te zoeken naar de misdadiger. Mysterie, nieuwsgierigheid en spanning typeren dit boek. Het einde is daarnaast zeer onverwacht. Met andere woorden, een echte aanrader!

Hoeveel slachtoffers zullen er nog door dit gruwelijk spel sterven? Zullen de puzzelstukjes op tijd op hun plaats vallen? Wie is schuldig? Iene miene mutte tien pond grutten, tien pond kaas iene miene mutte is de baas. De één die leeft, de andere sterft. Kies maar.

Arldige, M.J. (2015). Iene miene mutte. Amsterdam: Meulenhoff Boekerij
Arldige, M.J. ( 29 augustus 2019). Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://en.wikipedia.org/wiki/M._J._Arlidge
Psychopathie. (27 december 2019). Geraadpleegd op 19 oktober 2019, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie