Lekker doorlezen

Angela Idzinga 19 juli 2023
De Talisman is de feelgooddebuutroman van schrijfster Dominique Lap.
Het boek gaat over Britt, een drieëndertig jarige single met een eigen PR-bureau. Ze is gescheiden van Tom, die ook in de PR wereld zit en nu probeert haar cliënten en personeel te stelen. Toen ze nog samen waren hebben ze, zonder succes, geprobeerd kinderen te krijgen. Nu heeft Tom een kind met Janine een heeft Britt nog herinneringen aan hormooninjecties.
Door deze narigheden ontwikkelt Britt een alcoholprobleem dat wordt gezien door haar vriend Jerry. Hij moedigt haar aan te stoppen met drinken en te gaan sporten met zijn vriendin Iris, die personal trainer is. Dankzij het sporten ontmoet ze Milo, eigenaar van een jeansmerk dat een nieuw PR-bureau zoekt. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak hebben Britt en Milo een klik. Maar dan krijgt Britt een kans om haar crush te ontmoeten: de sexy Mr. X.

Ik ben enthousiast over De Talisman, want hoewel het geen hoogstaande literatuur is wil je wel lekker doorlezen. Het boek leest erg vlot, doordat de hoofdstukken niet te lang zijn (maar ook niet te kort). Er wordt niet onnodig om de dingen heen gepraat of wollige omschrijvingen van de omgeving gegeven. Af en toe krijg je een glimlach op je gezicht, bij zinnen als:
Kon iemand met een blik je hart vastpakken en het heen en weer rammelen als een doosje Tictac?
Gelukkig stond er nog één hersencel op stand-by.
Als hij lachte, ontvouwde haar hart zich zoals bloemblaadjes in een natuurdocumentaire, versneld open.
Naast humor zitten er ook een aantal seksscènes in het boek, die smaakvol zijn beschreven.
Hoofdpersoon Britt is een sympathieke vrouw, we maken een mooie ontwikkeling in haar persoonlijkheid mee. In het begin kampt ze met haar alcoholverslaving en gaat het bergafwaarts met haar bedrijf, maar ze vecht en komt er sterker uit. Bovendien laat ze ook haar ex een toontje lager zingen. Verder maakt ze, wat mij betreft, de goede keuze in haar liefdesleven.
De titel van het boek wordt ontleend aan het feit dat ze bij een benzinestation een jongetje ontmoet en hem haar sleutelhanger, een lichtgevende dolfijn, geeft. Daar is hij erg blij mee en hij zegt dat zijn talisman al na één dag geluk geeft. Later in het boek wordt pas écht duidelijk waarom deze titel is gekozen.

Dominique Lap, die oorspronkelijk uit het boekenvak komt, heeft in het jaar 2000 galerie FuzzyArt opgericht. De galerie, gespecialiseerd in striptekenaars, kreeg enorm veel PR, waardoor ze in 2004 besloot de stap te maken naar een PR bureau.
Ze recenseert af en toe science fiction en fantasy in nationale kranten. Met haar zus is ze zeven jaar geleden The Sisters gestart. Ze zetten het Franse cult merk Embryolisse in Nederland op de kaart. Dominique laat achter in het boek weten dat haar volgende roman: De vuuropaal, in 2024 verschijnt. Deze gaat over Florine, één van Britts vriendinnen, met wie we in De Talisman kennis hebben gemaakt.

Meer recensies van Angela Idzinga