Poëtisch, ondanks het zware onderwerp

Angela Stegeman 24 oktober 2020
Waarom moet ik u tegen jou zeggen? begint met het oppakken van Douwe en van daaruit wordt er in een aantal hoofdstuk terug verteld over wat er gebeurde vóór dat moment. Dit vind ik een ontzettend sterk begin want ik werd meteen gegrepen door het verhaal.

Het hele boek is zo prachtig geschreven. Zulke mooie, poëtische woorden. Het is spannend, beeldend maar ook heel erg rauw en confronterend.

De auteur geeft prachtig vorm aan de verschillende gevoelens van man en vrouw. Je bent wellicht snel geneigd partij te kiezen voor Minnie, omdat Douwe zijn gezin aan het lot overlaat, maar daarom is het zo mooi dat je het verhaal ook leest vanuit zijn oogpunt. Het was niet makkelijk voor hem zijn gezin – dat hem goud waard was – vaak alleen te laten. Hij had moeite met de zwijgplicht die hij had en hij moest veel opofferen en tolereren, want niet iedereen waardeerde het dat hij getrouwd was met een ‘moffenwijf’.

Dit boek was erg verrassend. Soms kwam er een twist in het verhaal die ik wellicht zag aankomen, maar die me dan alsnog verraste. Wie de verrader van Douwe is wordt pas bekend aan het einde van het boek en hoewel ik hem aan zag komen, kwam het toch een heel klein beetje onverwacht.

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? heb ik achter elkaar door gelezen. De auteur heeft een erg fijne schrijfstijl. Ondanks het zware onderwerp leest het heel prettig en vlot weg. Haar woordkeuze is poëtisch te noemen en ze belicht de zware onderwerpen (jaloezie, haat, verraad) op geheel eigen wijze. Dat is ook de reden waarom ik hem 5 sterren toeken. Op het moment dat een boek me zo kan raken en het ervoor zorgt dat ik niet kan stoppen met lezen heb je die 5 sterren verdient. En daarmee reken ik nu ook voor eens en altijd af met het beeld dat ik heb van self-publishing.

Wil je de volledige recensie lezen ga dan naar mijn website.

Meer recensies van Angela Stegeman