Een boeiend boek, een persoonlijk verhaal over de zoektocht naar het geheim van een Surinaamse familie

Anita Langeveld 01 september 2023
Een interessant boek over de zoektocht van auteur Bert Kalle naar zijn Surinaamse voorouders. Het is heel bijzonder en leuk om te lezen hoe enorm veel Bert te weten is gekomen over zijn Surinaamse roots in zijn jarenlange onderzoek en hoe hij de diverse puzzelstukjes heeft weten samen te voegen tot een mooi verhaal (dat nog niet geheel afgerond is overigens...). Het boek geeft behalve het persoonlijke verhaal en de stamboom van de auteur ook een inkijkje in een stukje geschiedenis van Suriname, met name het slavernijverleden en de afschaffing hiervan, aan de hand van digitale en fysieke archieven, krantenartikelen en -publicaties. Het is ongelooflijk wat er allemaal bewaard is gebleven aan gegevens uit die tijd via deze bronnen. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in Suriname en de koloniale geschiedenis aldaar!

PS Ik moest trouwens tijdens het lezen van het boek telkens denken aan de titel van het bekende boek van Arthur Japin: "De zwarte met het witte hart', maar dan nét andersom, dus "De witte met het zwarte hart". Dit sluit ook volledig aan bij zijn eigen conclusie dat hij zichzelf altijd beschouwde als een Bakra met een Surinaamse achtergrond, maar zichzelf nu een Surinamer voelt met een Bakra achtergrond. (Bakra is een aanduiding voor een blanke persoon. In het Sranantongo verwijst het in het bijzonder naar een witte Nederlander of Hollander.)

Meer recensies van Anita Langeveld