Wat een mooi boek: aangrijpend, indrukwekkend, maar wel wat onwaarschijnlijk.

Anita Langeveld 08 december 2023
Wat een mooi boek! "We moeten praten" van Jan van Mersbergen. Ik zag de boekbespreking bij Eus Boekenclub van enige tijd geleden en het boek stond al op Kobo Plus, wat een geluk...

Het boek bestaat uit 3 delen, heel mooi de titel achterstevoren: 1. Praten, 2. Moeten en 3. We. In deel 1 praat de hoofdpersoon Koen. Hij geeft in groep 7 een lange spreekbeurt en dat is heel bijzonder, want hij heeft al die jaren nog nooit gesproken! In deel 2 lezen we zijn vaders verhaal en in deel 3 doet opa zijn verhaal. Een bijzonder en beladen familieverhaal ontvouwt zich beetje bij beetje.

De zwaan komt prominent voor in het boek, daarom vind ik de cover prachtig. Ik vond het verhaal aangrijpend en indrukwekkend. Ik las het achter elkaar en het was zó uit, ik was continu geboeid en geïntrigeerd. Weliswaar is het verhaal in mijn ogen soms iets té onwaarschijnlijk, maar desondanks vond ik het echt een prachtig boek.

Als het wat geloofwaardiger was geweest gaf ik het de 5 volle sterren, nu kreeg het van mij 4 sterren op Hebban. Ik heb ervan genoten. Het had wat mij betreft dan ook best een dikker boek mogen zijn. Want het is maar een heel korte roman, meer een novelle qua omvang. Ik las het binnen 2 uur uit..

Meer recensies van Anita Langeveld