Geheimen van Delft

ankiewijbenga 18 februari 2020
Ron een zestienjarige jongen komt bij toeval in de zeventiende eeuw terecht, dankzij de bezigheden van zijn moeder in de botanische tuin in Delft. Hij valt in de vijver en belandt in het jaar dat er iets te gebeuren staat dat zijn sporen nalaat in de geschiedenis. Het is vlot en lichtvoetig geschreven. Ron ontmoet een meisje, Geertje, die hem bijstaat in de onbekende wereld waar alles anders gaat als thuis. Het duurt even voor het verhaal mij pakt maar gaandeweg wordt het spannender. Om terug te keren moet hij acht voorwerpen vinden bij de acht stadspoorten die Delft in de 17e eeuw bezit. Mooie tekeningen van een aantal stadspoorten luisteren het verhaal op. Geertje is zijn gids en zorgt ervoor dat hij in contact komt met mensen die hem verder kunnen helpen. Hij leert een paar bekende mensen kennen die in Delft woonden in de 17e eeuw. Tussen Ron en Geertje bloeit de liefde op. Dankzij de nuchterheid waarmee Geertje in het leven staat, leert Ron een paar wijze lessen. Wat ik mis is een plattegrond. De drie stadswandelingen zijn goed beschreven en vertellen waar Ron en zijn ouders wonen. Van de andere personen die voorkomen in het verhaal had ik dat ook wel willen weten. Wel is duidelijk dat Ronald houdt van Delft en dat hij er met liefde over schrijft.

Meer recensies van ankiewijbenga