“Ik vertrek” voor gevorderden

Annabel 27 mei 2020
In Godendrank emigreren Abel en Angela Jongbloed naar La Douce France om een wijnboerderij over te nemen. Zoals het een goede aflevering van “Ik vertrek” betaamt gaat de zoektocht naar de ideale locatie niet zonder slag of stoot. Na vele – humoristische – bezichtigingen kiezen zij voor de ogenschijnlijk ideale boerderij in Chaude, Languedoc. Ook na de verhuizing gaat het programma “ik vertrek” door, en loopt veel in het honderd. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat Abel en Angela enigszins in het criminele circuit terecht komen.

In dit boek toont Gort zich wederom heer en meester van de humoristische feel-good roman. Hij heeft een snelle schrijfstijl en door zijn muzikale woordgebruik componeert hij als het ware zijn zinnen tot een verhaal. In dit verhaal volgen de situaties elkaar in hoge snelheid op, zodat de lezer met een glimlach blijft lezen.

Met dit boek waant de lezer zich even onbezorgd op het mooie Franse platteland. Zoals gebruikelijk in de romans van Gort wordt dit gevoel versterkt door de kennis die hij heeft van zowel de Franse als de Nederlandse cultuur. Humoristische romans waarbij de lezer zich in Frankrijk waant is weliswaar het handelsmerk van Gort, door de verschillende verhaallijnen en de snelheid van schrijven gaat dit nooit vervelen.

Leest u dit boek vooral op een zonnige middag, in uw achtertuin, genietend van een goed glas wijn. Dan waant u zich in ieder geval even heerlijk op vakantie!

Meer recensies van Annabel