Origineel maar overdreven

Annabel 07 juni 2019
De tekst op de omslag schept hoge verwachtingen en ook de kleurrijke cover tovert meteen een glimlach op het gezicht van de lezer. Deze combinatie resulteert in interesse bij de aankomende lezer; zorgt ervoor dat het boek snel wordt opgepakt in een boekenwinkel en men snel wil starten met lezen. Marketingtechnisch is dit boek meer dan geslaagd.

Het boek vertelt het verhaal over Hope, een meisje van 15 uit een familie van vier generaties beroemde acteurs. Ze hunkert ernaar om 16 te worden, wanneer ze eindelijk in de spotlights mag staan en ook een jetsetleven mag gaan leiden. In gedachten is Hope continu bezig met het leven van acteurs, wat blijkt uit haar eigen leven dat ze als filmscripts, waarin de nodige melodramatische stukken zijn verwerkt, beschrijft.

De lezer wordt direct meegezogen in het verhaal. Een introductie ontbreekt, maar daar heeft de lezer na een aantal hoofdstukken geen last meer van. Waar een lezer wel last van kan hebben is de populaire schrijftaal en het weergeven van delen van teksten als filmscripts. Dit maakt dat het verhaal ‘Amerikaans’ en over de top aanvoelt. Voor mij mist dit verhaal elke link naar de realiteit.

De doelgroep van het boek is ‘meiden van 15+, YA’. Dit boek zou ik persoonlijk niet in deze categorie plaatsen. Dit soort boeken belandt vaker – onterecht naar mijn mening – in de categorie YA en heeft er bij mij voor gezorgd dat ik in de leeftijd 15-19 vrijwel niet las. De hoofdpersoon komt wat kinderachtig over voor de doelgroep en ook de opmaak van het boek (bijvoorbeeld de verschillende lettertypen en de hartjes onderaan de pagina’s) zouden meiden in de brugklas meer aanspreken.

Het verhaal en de schrijfstijl zijn origineel en het boek leest vlot. Persoonlijk vind ik het verhaal elke vorm van realisme missen en bovendien wordt het boek naar mijn idee aan de verkeerde doelgroep aangeboden. Het boek heeft een open eind, maar zelf zou ik het tweede deel – hoe mooi de omslag ook is opgemaakt – netjes in de boekhandel laten staan.

Meer recensies van Annabel