Een bijzonder en indrukwekkend verhaal

Anne 06 oktober 2020
De Geur van Groen – Pamela Sharon

Ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie exemplaar van uitgeverij Moon, super bedankt daarvoor! Ik had er al veel over gehoord en ik was dan ook heel erg benieuwd waar het verhaal over zou gaan. Het is een wat dunner boek en dat sprak me juist aan. Dit verhaal heeft me zo verrast!

Het verhaal gaat over Raaf, een meisje van 16 jaar oud. Het enige wat Raaf laat afwijken van de rest van haar leeftijdsgenoten, is het feit dat ze blind is. In dit boek krijg je een kijkje in het leven van Raaf en zie je hoe ze om gaat met verlies en het zelfstandig moeten vinden van een nieuw pad in haar leven.

Ik vond de schrijfstijl heel vlot, wat mij zeker aansprak. Soms ging het wel heel erg snel, maar dat vond ik niet zo erg want hierdoor zaten er geen langdradige stukken in het boek. Je zat meteen erg diep in het verhaal en ik wilde ook steeds maar doorlezen. Wat ik heel sterk vond, waren de plottwisten. Pamela Sharon wist precies op de goede momenten een plottwist te doen, waardoor je als lezer de hele tijd op scherp gezet werd. Echt super goed gedaan. Raaf werd steeds voor dilemma’s gezet en moest haar eigen route bepalen, zonder iemand anders hulp. Je zag haar door het boek heen zelfstandiger worden en haar eigen pad steeds een stukje verder bewandelen. Raaf is een prachtig omschreven personage en je krijgt echt een kijkje in het leven van een tiener die blind is.

Wat ik ook erg sterk vond, was dat de titels van de hoofdstukken kleuren zijn. Ieder hoofdstuk beschrijft een situatie waar Raaf een kleur aan koppelt. Ze kan dan wel geen kleuren zien, maar toch weet ze bij welke kleur iets past. Dat vond ik een heel speciaal aspect. Ook was het echt heel mooi dat de titel terug kwam aan het einde van het boek, daar ben ik altijd wel een beetje gevoelig voor.

Dit boek heeft echt indruk op mij gemaakt en ik kon ook niet anders dan het 5 sterren te geven. Ik zou het echt aanraden, het is zo mooi en je leert er ook dingen van!

Meer recensies van Anne