De hoven en hun bewoners

Anneke Visser 10 november 2019
Bij het zien van de schitterende cover van Een hof tot ons gerief van Caspar Visser 't Hooft wil je weten wie die mensen op de foto zijn, waar de foto is genomen en in welke tijd het daar precies is. De foto ziet er in ieder geval uit dat het in lang vervlogen tijden is gemaakt. De titel klinkt alsof het over adellijke mensen zal gaan, het is een titel dat nieuwsgierig maakt.
Een hof tot ons gerief van Caspar Visser 't Hooft is een geschiedenis over de buitenhuizen van de voorvaderen van de auteur. Het gaat niet alleen over de buitenhuizen van de voorvaderen van de auteur, maar het is mede daardoor ook een familiegeschiedenis, een familiegeschiedenis die redelijk ver terug in de tijd gaat. Het zijn indrukwekkende, boeiende verhalen met niet alleen maar de gelukkige verhalen, maar ook over een zwart schaap in de familie, met de nodige intriges, met de nodige taboe's die eigenlijk iedereen wel in zijn familie heeft, geheimen die men liever niet vertelt omdat men zich er voor schaamt. Op die momenten weet de auteur heel goed afstand te bewaren en probeert zich in de personen, in de tijd te verplaatsen. Hij stelt geregeld vragen waarop hij antwoorden probeert te krijgen.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/11/een-hof-tot-ons-gerief-caspar-visser-t.html .

Meer recensies van Anneke Visser