Laten we hopen dat er nooit meer een spertijd komt

Anneke Visser 07 september 2020
Bij het zien van de schitterende cover van Nooit meer spertijd van Stichting Schrijfgenootschap Barneveld krijg je al meteen een vermoeden over welk tijdperk het boek gaat, wat je van het boek kan verwachten. De titel en subtitel spreken voor zichzelf.
Nooit meer spertijd van Stichting Schrijfgenootschap Barneveld is een boek boordevol verhalen en gedichten over voornamelijk de Tweede Wereldoorlog en over vrijheid, maar ook een verhaal van een man die eerst een verzetsstrijder was in Nederland en daarna vocht tegen de Nederlandse krijgsmacht in Indonesiƫ en een verhaal van een meisje van tien jaar die samen met haar familie uit Noord-Korea moest vluchten voor de vrijheid. De verhalen spelen zich voornamelijk in Barneveld af, maar er staan ook verhalen in die zich in andere plaatsen afspelen zoals Amsterdam. Het zijn stuk voor stuk aangrijpende verhalen en gedichten van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Sommigen zoals bijvoorbeeld de Tsjech, zijn een paar keer door het oog van de naald gekropen. De verhalen laten zien dat er vele helden waren die vaak hun leven in de waagschaal legden in de Tweede Wereldoorlog ook al zagen zij dat vaak niet zo zoals bijvoorbeeld de schoonvader van een van de auteurs van dit boek die een van zijn personeelsleden redde van de tewerkstelling naar Duitsland en het verhaal van een meisje van zestien jaar die voor de kelderdeur ging staan toen er Duitse soldaten bij haar en haar ouders thuiskwamen.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2020/09/nooit-meer-spertijd-stichting.html .

Meer recensies van Anneke Visser