Nooit meer spertijd

Rank 665 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 1
Nooit meer spertijd
"Onze verhalen moeten worden doorgegeven.' Dat benadrukken de ouderen onder ons die de verschrikkingen van de kampen en de terreur tijdens de Tweede Wereldoorlog aan den lijve hebben ondervonden. Deze groep wordt steeds kleiner.
De Barneveldse auteur Maria Boonzaaijer kwam op het idee om naar aanleiding van 75 jaar Bevrijding gehoor te geven aan die oproep. Zij verzamelde andere auteurs en dichters om zich heen. Als Schrijfgenootschap Barneveld schreven zij verhalen en gedichten "om nooit te vergeten,' over oorlog en bevrijding. Ze moesten het hebben van de overlevering – via ouders, grootouders of wie dan ook – en van de verbeeldingskracht, omdat bijna alle auteurs na de oorlog zijn geboren.
Dit boek neemt u bij de hand langs persoonlijke verhalen over hongertochten door winterse kou; over de schroom herinneringen door te geven aan een kleinkind, over de angst dat de bezetter je koffer met eten afpakt als je bijna thuis bent. Wat een doorzetters waren die mensen!
Behalve over oorlog gaat dit boek ook over vrijheid. Scholieren van Barneveldse middelbare scholen hebben verwoord wat vrijheid voor hen betekent. Vrijheid: een fantastisch cadeau, een wonder waar steeds weer opnieuw voor gekozen moet worden.
Samenwerking met de kunstenaars van Stichting Kunstcollectief Barneveld leverde een prachtige verrijking op van dit unieke boek. Kunstwerken in alle stijlen.
Verhalen lezen doet de tijd van toen herleven.
Geeft u ze ook door?
9789492055651

Recensies

Laten we hopen dat er nooit meer een spertijd komt

door: Anneke 1 like
Bij het zien van de schitterende cover van Nooit meer spertijd van Stichting Schrijfgenootschap Barneveld krijg je al meteen een vermoeden over welk tijdperk het boek gaat, wat je van het boek kan verwachten. De titel en subtitel spreken voor zichzelf. Nooit meer spertijd van Stichting...