Doel niet gemist!

Met dank aan A.W. Bruna uitgevers voor het beschikbaar stellen van het boek.
Un-Su Kim is een Zuid-Koreaanse auteur die niet aan zijn proefstuk toe is. Hij begon met schrijven in 2002 en won sedertdien al een aantal schrijfwedstrijden. De Plotters is zijn eerste boek dat internationaal doorbreekt en dat wereldwijd heel positief ontvangen wordt.
De cover is het eerste wat je opvalt, wat zeg ik, waar je niet naast kan kijken. De witte bloem, de onschuld, helemaal onder de bloedspatten. Welke onschuldige ziel moet hier het onderspit delven? Als je dan de korte inhoud op de achterflap leest en de quotes dan ben je helemaal verkocht. Het belooft een intrigerend, spannend maar ook ietwat onconventioneel verhaal te worden.
Als je de eerste bladzijden leest lijkt het hoofdpersonage Resengo in niets op moordenaar, integendeel. Je zou al bijna meedeleven met hem voelen. Je hebt respect voor zijn omgang met de oude man, maar niet is minder waar. Eenmaal een huurmoordenaar altijd een huurmoordenaar zeker. Omdat alles vanuit het perspectief van Resengo wordt bekeken, verteld, leer je hem goed kennen: zijn beweegredenen, zijn gedachten, gevoelens, zijn doel…Als personage werd dit dus zeer goed en gedetailleerd uitgewerkt. De harde, destructieve moordenaar, resultaat van zijn opvoeding.
Een voordeel is ook dat het boek uit verschillende delen bestaat die telkens mooi aangekondigd worden. De titel verduidelijkt de inhoud van het volgende hoofdstuk. De verschillende delen zijn niet te lang. Er wordt niet onnodig uitgeweid. De aanwezig details zijn er om het verhaal, indien nodig, te verduidelijken, niet als bladvulling. Het boek is doorspekt met veel en lange dialogen Un-Su Kim heeft er duidelijk zijn tijd voor genomen op de gepaste manier zijn personages neer te zetten, met een mooi gedetailleerd en gestructureerd boek als gevolg. Je ziet het verhaal voor je ogen afspelen dus geen wonder dat de filmrechten reeds verkocht zijn.
Hoewel de spanning er niet vanaf de eerste bladzijde afspringt, we evolueren hier stillaan naartoe, kunnen we niet ontkennen dat we op het eind getrakteerd worden op een explosieve ontknoping.
Ik heb een boek gelezen waarin de auteur ons meeneemt en ons een bijzondere kijk geeft op het leven van een moordenaar. Maar worden de plotters niet zelf het doelwit en zullen zij uiteindelijk ook ontmaskerd worden?? Lees het mee en ontdek het in dit bijzondere boek. Ik kan het alvast aanraden!

Meer recensies van Annick Van Goethem