Als een schooldirectrice wordt vermoord in Black Country weten de inwoners nog niet dat dit pas het begin is van een reeks gruwelijke moorden. Detective Kim Stone wordt op de zaak gezet en met een niet aflatend doorzettingsvermogen gaat ze op zoek naar de dader.
Na een lugubere vondst nabij een voormalig weeshuis ontdekt Kim Stone dat er een verband tussen beide voorvallen is.
Zal het Kim lukken de dader te vatten voor er nog doden vallen of zal haar verleden roet in het eten gooien? Welke geheimen moeten zo angstvallig bewaard worden en waarom?

De beeldende schrijfwijze van de auteur met oog voor detail zorgt ervoor dat je zo het verhaal wordt ingezogen. Het is geen onnodige bladvulling maar relevante informatie die zeker een meerwaarde is en het verhaal ten goede komt.
Het is zeker ook realistisch geschreven. De personages zijn zeker niet allemaal even grondig en diep uitgewerkt maar ze zijn levensecht. Ze hebben een familie die ook aan bod komt en eten en slapen net zoals echte mensen dat doen. Dat wordt dikwijls vergeten en maakt het boek toch realistischer om te lezen en te begrijpen.
Het is een heel gruwelijk en aangrijpend thema dat in dit boek aan bod komt. Toch is het niet deprimerend. Kim, met haar sterke persoonlijkheid, in de bres voor anderen, die niet meer voor zichzelf kunnen opkomen. Een lichtpunt in deze gruwelijke duisternis, bereid haar leven te wagen om de dader te ontmaskeren. Een pittige, doortastende dame met een doel. Maar zeker niet ongevoelig zoals de schrijver laat vermoeden. Dit wordt op het eind van het boek duidelijk en toont haar ware aard. Mooie afsluiter!!
De manier waarop het verhaal opgebouwd is, de wisseling van het perspectief. Kim op speurtocht en de overdenkingen van de dader is een leuke afwisseling in het verhaal. Zo werk je mee met Kim aan haar onderzoek en leer je ook de dader met zijn beweegredenen kennen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook weet wie het is, integendeel.
Tot op het eind zijn er zoveel onduidelijkheden en plotwendingen. Telkens je een vermoeden hebt kom je bedrogen uit en moet je op zoek naar een andere verdachte. Daardoor wil je steeds maar verder lezen. En dan op het eind nog een verrassende ontknoping. Wat wil je meer als lezer!
Dat wil zeker niet zeggen dat er geen dingen in het boek staan die je had zien aankomen, die niet bijzonder origineel zijn. Maar die vallen in het niet door het sterke verhaal, onderwerp en de auteur die dit alles op een schitterende manier heeft neergepend.
Ik vind het ook een pluspunt dat het boek eindigt met “De boodschap van Angela”. Dat ze haar lezers bedankt om het boek te lezen en je de mogelijkheid geeft om feedback te geven, zou je dit willen. Ik vind dit een mooie manier om je als schrijver nog te verbeteren. Dat je openstaat voor kritiek, zowel positief als negatief en dat je er dan ook effectief iets mee doet. Dat je toegankelijk bent voor je lezers, want het zijn zei die je boeken kopen, die hun mening geven/delen en ervoor zorgen dat je bekend wordt.
Het was het eerste boek dat ik van Angela Marsons heb gelezen maar zeker niet het laatste. Kim Stone is een pittige dame die ik ook graag zou vergezellen op speurtocht bij haar volgende zaken. Ik ben benieuwd...

Reacties op: Smaakt naar meer

Stille schreeuw - Angela Marsons