Heel mooi, inspirerend en openhartig

Annika 20 maart 2022
Bente al een tijdje volgend via verschillende online kanalen, was ik verheugd dat ze liet weten een boek uit te gaan brengen over haar persoonlijke ervaringen tijdens haar 'camino'. Het is niet alleen een verhaal over haar wandeltocht, maar veel meer over haar leven. De persoonlijke struggles waar ze mee om heeft leren gaan en heeft omarmd.

Bente vertelt in een hele open stijl (respect!) haar eigen verhaal. Over haar angsten en hele donkere momenten. Metaforen over stormen, golven, zwemmen, verdrinken en blijven drijven. In een parallel met haar voettocht van 800 kilometer naar Santiago de Compostela. Haar tocht en haar levensverhaal vloeien ieder hoofdstuk weer mooi in elkaar over. Iedere etappe op de camino, beschrijft ze ook een korte etappe van haar leven. Je zoekt als het ware met haar mee naar antwoorden.

In een fijne, vlot leesbare en openhartige schrijfstijl, volg je Bente op haar tocht. De onzekerheid in het begin. "Kan ik dit wel?" De ontberingen die ze als 'Blarenkoningin' meemaakt. Haar kennismakingen en omgang met uiteenlopende camino-familieleden. En hoe ze op weg naar de eindbestemming, die richting het einde van de tocht steeds sneller lijkt te gaan, steeds meer antwoorden vindt.

"Of misschien, denk ik terwijl ik afdaal in de flinterdunne mist, heb ik mijn steen en alles waar die voor staat al veel eerder losgelaten dan hier."

'Onderweg' was voor mij een aaneenschakeling van inspiratie, herkenning en respect in een hele mooie leeservaring. Binnen enkele dagen lag het boek gelezen naast me en dacht ik "wow"... Een gevoel dat ik zelden heb na het lezen van een boek. Misschien niet toevallig dat ik hetzelfde gevoel had na het lezen van 'Wild' van Cheryl Strayed.

Bente heeft een heel mooi boek geschreven, dat een inspiratie is voor iedereen. In het bijzonder voor millennials (zoals ik) die dagelijks worstelen met het het heersende beeld 'overal bij te moeten zijn'. Dat introverte mensen saaie mensen zijn. Dat hoogsensitieve personen aanstellers zijn. Dat iedereen over je schouder meekijkt en alles perfect moet zijn. Bentes 'Onderweg' maakt duidelijk dat iedereen zijn eigen pad moet blijven bewandelen, hoe kronkelig dat ook is. "En verdwalen mag!", zijn haar eigen woorden.

Meer recensies van Annika