Aangrijpend verhaal over de wereld van de kankerbestrijding

Atalanta Nèhmoura 07 oktober 2020
Als ex-klinisch chemisch analist ben ik altijd geïnteresseerd gebleven in de ontwikkeling van kankermedicijnen. Het heeft mij altijd verbaasd waarom men bleef hangen in chemotherapie. Een methode die op zich weer zwaar kankerverwekkend is en zeer belastend voor de patiënt. Het verwonderde mij dat niemand aan immunotherapie dacht, terwijl juist het immuunsysteem de verdediging tegen kanker is en het minder belastend en specifieker is zonder de nare bijwerkingen van chemotherapie.
De laatste jaren wordt er gelukkig steeds meer aandacht aan immunotherapie besteed en worden er ook steeds meer fantastische resultaten geboekt. Hoop voor de toekomst.
Aangezien het boek; Vechten voor Eva, over immunotherapie therapie gaat, was ik heel blij dat ik het manuscript van Joost mocht proeflezen. Af en toe heb ik het met Joost over zijn werk, over medicijnen tegen kanker, hoe het lichaam op verschillende therapieën reageert, aangezien onze opleiding raakvlak heeft.
Het boek raakte mij diep. Joost weet in zijn verhaal duidelijk te maken waarom het zo ingewikkeld is om een medicijn te ontwikkelen. Niet alleen op technisch vlak, echter ook hoe men te maken krijgt met de macht van de farmaceutische industrie. De hoogste prioriteit blijft: geld verdienen. Dit gaat gepaard met: overnames, reorganisaties, bureaucratie, gebrek aan financiële middelen voor de juiste projecten, het verloren gaan van waardevolle informatie en onderzoeken,die op hun beurt de ontwikkeling remmen. Het ontwikkelen van een medicijn zit ingewikkelder in elkaar dan je denkt.
Dit ontdekt ook Manon als ze haar vriendin Eva wil helpen. Eva heeft kanker en Manon heeft er alles voor over om haar te redden. Zoveel zelfs, dat ze met een ontslagen onderzoeker alles op alles zet om een, in vergetelheid geraakt, medicijn te gaan maken.
Vechten voor Eva is een aangrijpend verhaal die mijn mening over kanker, kankeronderzoek en de behandelwijze alleen maar heeft versterkt. Joost heeft de karakters prachtig beschreven en je leeft met Manon mee. Ook de reacties van Eva, die op een gegeven moment alles gelaten over zich heen laat komen, doen heel echt aan. De problemen in haar gezin als gevolg van haar ziekte zijn realistisch neergezet.
Mensen die niet bekend zijn met medische termen kunnen dat misschien een beetje moeilijk vinden, maar ook zonder die kennis is het verhaal goed te volgen.

Ik lees alleen boeken die mij van het begin tot eind blijven boeien en dit boek deed dat zeker. Alle lof voor mijn collega Joost. Hij heeft met Vechten voor Eva een prachtig en aangrijpend boek neergezet, dat hopelijk de mensen een inzicht geeft in de wereld van de kankerbestrijding.

Meer recensies van Atalanta Nèhmoura